Na halkę zakładano spódnicę - dość długą, szeroką i gęsto marszczoną. Materiał, z którego szytu spódnicę przechodził wiele przemian, gdyż najstarsze szyte były z białego materiału, a przecież dzisiaj nikt nie kojarzy tego koloru ze spódnicą krakowską. Następnie używano drukowanych tkanin, czy gładkich ale haftowanych w kwiaty. Jednak upowszechnienie się fabrycznych tkanin, zapoczątkowało szycie tych spódnic z tak zwanego materiału "tybetowego" - kolorowego w kwiaty, który to do dzisiaj jest wykorzystywany przez zespoły taneczne. Tego typu tybetowe spódnice, są też charakterystyczne dla spódnic góralek z Podhala. Na spódnice zakładano nieco krótszą zapaskę - fartuszek, którego obecność w stroju była bezdyskusyjna, gdyż wierzono, że kobieta, które wyszłaby z domu bez zapaski może zostać opętana przez złe duchy.
Zwieńczeniem stroju było oczywiście nakrycie głowy. W regionie krakowskim, kobiety na włosach upinały chusty czepcowe. Te chociaż były elementem "obowiązkowym" dla każdej mężatki, były noszone również przez panny, które dodatkowo ozdabiały je kolorowymi kwiatami i szpilkami, a spod chusty było widać dwa zaplecione warkocze. Podobnie jak w przypadku spódnic materiał, z którego wykonywano chusty czepcowe ulegał licznym zmianom w zależności od mody i zamożności właścicielki. Dodatkowo. charakterystycznym nakryciem głowy, noszonym przez pannę młodą oraz druhny na ślubie i weselu były kolorowe wianki do których doczepiano długie, sięgające nawet poniżej pasa, wstążki. Dodatkiem do stroju było oczywiście czerwone korale, a na nogach wysokie sznurowane trzewiki.Mężczyzna, na białą koszulę wkładał ciemny kaftan bez rękawów, zdobiony metalowymi bądź perłowymi guzikami, oraz wełnianymi chwostami. Dół kaftanu ozdobiony był również kwiatowym, kolorowym haftem oraz sygnaturą z imieniem i nazwiskiem oraz datą uszycia kaftanu, które często była datą ślubu - kawalerowie uważali za punkt honoru, aby sprawić sobie nowy element ubioru na ślub. Na biodrach przypinano pas z różnego rodzaju brzękadłami, wydawały charakterystyczny dźwięk przy poruszaniu się. Kolejno na kaftan wkładano charakterystyczną biała sukmanę z rękawami, zdobiona haftem, którego kolor był zależny od konkretnej wsi. Biała sukmana, która obecnie jest niemal utożsamiana z regionem, zastąpiła starą - granatową, która uszyta była z tego samego materiału co kaftan i tworzyła razem z nim komplet. Spodnie noszone przez krakowiaków, uszyte były z charakterystycznego pasiastego materiału w pionowe, czerwono lub niebiesko-białe pasy. Zgodnie z obowiązującą modą, spodnie wpuszczane były w środek wysokich, czarnych, skórzanych butów z cholewami. Dopełnieniem ubioru, była czapka - czerwona rogatywka z przypiętym pawim piórem, lub biała magierka, albo kapelusz z wysoką główką.Strój krakowski pozostał po dziś dzień symbolem polskiej kultury, a taniec z tego regionu jest jednym z pięciu polskich tańców narodowych. Może macie jakieś doświadczenia z tym strojem, podoba on wam się, albo wręcz przeciwnie - jest przereklamowany, jestem ciekawa waszych przemyśleń - dajcie znać w komentarzach, również gdybyście mieli jakieś pytania.
Miłego tygodnia,
Zofia
Bibliografia:
https://strojeludowe.net/stroje/krakowski/
Daniel Kübler - "Region Krakowski" w książce "Folklor Polski"
Teresa Karwicka - "Ubiory ludowe w Polsce"
Źródło fotografii:
Fotografia Własna
https://strojeludowe.net/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz